Ledelsesfærdigheder 101
For at være den bedst mulige leder for dine ansatte, er det vigtigt at du som leder, tager ansvar for din egen udvikling. Af den grund vil vi i dette indlæg komme ind på nogle forskellige område, hvorpå du kan forbedre dine færdigheder som leder.
Brug dit teams kompetencer
Selv om det til tider kan være svært at lægge ansvaret fra sig som leder, er det super vigtigt for dine medarbejdere at de føler sig nyttige. De skal have lov til at prøve kræfter af med nye opgaver uden at føle, at de bliver overvåget. Så sammensæt dit team, så du har mange forskellige kompetencesæt med i gruppen, dette er med til at skabe synergieffekt.
Husk at kommunikere med dit team
God kommunikation er super vigtigt, når du som leder skal kommunikere opgaver eller beskeder rundt mellem dine medarbejdere. Det er derfor en god ide at forholde dig til den enkelte situation, og lytte til dine medarbejdere. Derudover bliver den daglige arbejdsgang lettere for både dig og dine ansatte, hvis der ikke er nogen tvivl om hvad der er forventet af jer hver især. Du kan læse mere om teamledelse og kommunikation her.
Få styr på de forskellige ledelsesstilarter
Som leder skal du agere forskelligt i forskellige situationer, her gør det dig rigtig godt at have kendskab til de 4 situationsbestemte ledelsesstilarter. Du kan lede ud fra den instruerende ledelsesstil, den coachende ledelsesstil, den støttende ledelsesstil og den delegerende ledelsesstil. Med disse i baghovedet vil du nemmere kunne møde dine medarbejdere hvor de befinder sig, og herefter assistere dem. Hvis du er mere nysgerrig på de 4 ledelsesstilarter, kan du læse mere ved at følge linket.