Markedsføring

SEO på iværksætterbudget – Sådan kommer du i gang!

Stramme budgetter og lange arbejdsdag er noget, som alle iværksættere kender til. Ofte er der så lidt luft i budgettet, at der ikke engang kan blive til løn de første mange måneder. Der er regninger i massevis der skal betales for at virksomheden kan køre rundt, og man forsøger derfor at spare der, hvor man kan.

Hvis du er iværksætter med en hjemmeside, så har du med garanti planer om at gøre noget ved SEO. Desværre er SEO en rigtig dyr fornøjelse, hvis du skal have en konsulent eller bureau til at hjælpe dig, og det kan derfor være svært for nystartede iværksættere at kommer ud over rampen med deres SEO-strategi, uden at det fuldstændig vælter budgettet.

I denne artikel giver vi dig som iværksætter en række tips til, hvordan du selv kan lave SEO i din virksomhed, og dermed undgå store konsulentregninger i opstartsfasen. Derudover kigger vi også på, hvordan du udgår at betale for meget og blive snydt, hvis du vælger at hyre en konsulent.

Gør-det-selv SEO, det er lettere end du tror!

SEO er ikke raketvidenskab, og for langt de fleste er SEO faktisk muligt at gøre selv, hvis man er villig til at sætte tiden af til at lære det.

kuglepen

Der findes ufattelig mængder guides og artikler om SEO på nettet, og er man klar til at lære, så er det bare er gå i krig. Et par gode steder at komme i gang med SEO er på moz.com og searchengineland.com.
Hvis du ikke er så meget til at læse og hellere vil have tingene vist og forklaret, så er er YouTube din ven. Mere om det herunder!

YouTube er din ven

YouTube er ikke kun forbeholdt katte-videoer og videoer med folk der kommer galt afsted. På YouTube finder du også en stor mængde informative videoer og sågar hele serier, der vil lære dig de grundlæggende begreber og teknikker inden for SEO fra bunden.
Du kan f.eks. tage et kig på Brian Dean´s kanal, hvor han giver dig en lang række tips og trick til SEO – helt gratis. Hans tips er lette at implementere på dine egne sider, hvilket gør hans kanal rigtig populær blandt både begyndere, og folk der har arbejdet med SEO i mange år.

Tag på et online kursus

En af de sværeste ting ved at lære at lave SEO selv, er at finde ud af hvor man skal starte og hvad man egentlig bør lære. Denne problematik undgår du, hvis du tilmelder dig et kursus, hvor en SEO-ekspert allerede har sørger for at sammensætte al den viden om SEO du bør opnå for kunne lave SEO selv.
Der findes masser af fysiske kurser du kan tage på, men desværre koster disse næsten det samme som at hyre en konsulent, og så giver det pludselig ikke ret meget mening rent økonomisk.

I stedet kan du tage et på online kursus, som typisk ikke koster mere end 3-500 kr. og så lærer du det samme som på et fysisk kursus. På NemProgrammering.dk finder du f.eks. et dansk SEO kursus – læs mere om det her.
 

Gå til gratis seminarer

Udover kurser, kan du også tage på diverse SEO-seminarer, hvor du kan lære mere om de forskellige discipliner inden for SEO.Ivækst afholder ofte gratis SEO-seminarer, hvor eksperter giver dig en introduktion til SEO, og hvordan du selv kan arbejde videre med det.

Køb SEO med omtanke

Er du villig til at ofre lidt af dit budget på at få en konsulent til at tage sig af SEO for dig, så kan du herunder få et par gode råd til, hvordan du undgår at betale for meget eller blive snydt.

1 . Få referencer inden du vælger din udbyder

SEO kan gradbøjes i den forstand, at der både findes god og dårlig SEO. Det er derfor vigtigt, at du, inden du vælger en konsulent, får lov at se noget af hans/hendes arbejde. Spørg blandt andet efter eksempler på linkbuilding, så du er sikker på, at de links du får, ikke er dårlig spam-links, men gode links fra autoritære sider.

2. Lav en test-ordre.

Der er ingen grund til at binde til en bestemt SEO-udbyder fra start. Start i stedet med en test-ordre, hvor din konsulent optimerer 1-2 landingssider samt laver linkbuilding hertil. Hvis du er tilfreds med resultatet, kan du altid forlænge samarbejdet.

3. Sæt mål og følg op

Det er ikke nok, at din konsulent fortæller dig, at du har fået X-antal links denne uge. Du skal se disse links, så du sikrer, at det er kvalitet! Du skal desuden kigge på de søgeord, som din konsulent optimerer til – stiger du i placeringerne på disse søgeord, eller sker der ingenting? Husk på at SEO-arbejde ikke giver et afkast med det samme. Du skal typisk vente 2-3 måneder for at se den fulde effekt. Dog bør du stadig holde din konsulent til ilden i forhold til at forbedre dine placeringer. Du betaler ham for bedre placeringer, ikke antal links!

4. Kvalitet frem for kvantitet

Hvis du står og skal vælge mellem en udbyder der f.eks. kan tilbyde dig 2 links i en SEO pakke og en udbyder der kan tilbyde dig 20 til den samme pris – så overvej kraftigt ham, der kan tilbyde 2, hvis disse links er signifikant bedre end de 20. Inden for SEO kan ét godt link nemlig sagtens være mere værd end 20 dårlige.

5. Freelancere en mulighed

Hvis du gerne vil tænke lidt på pengepungen, så overvej om du skulle hyre en freelancer i stedet for et bureau. Bureauer er ofte en del dyrere end freelancere, da de har omkostninger til alt muligt andet end lønnen til din SEO-konsulent. En freelancer har derimod kun udgifter til sin egen løn, og kan derfor typisk gøre tingene lidt billigere. Du kan f.eks. finde SEO-freelancere på amino.dk/freelancer