Sådan tog automobildele24 det første skridt over grænsen

automobildele-dk

Alex Rodionow er marketing manager for PkwTeile.dk. Ambitionerne er store – faktisk så store at de ikke kan holdes til Tyskland. Derfor har Alex taget skridtet mod nord og åbnet hjemmesiden www.Automobildele.dk. Her kan du læse mere om de overvejelser, han havde i forbindelse med at gå ind på et nyt marked.

Hvad var dine største bekymringer?

“Det var uden tvivl, om der var forskel på kulturen og mentaliteten. Vi driver en online shop, hvor der er data på alt. For at kunne bruge denne data til noget, er det vigtigt, at at forstå, at det ikke blot er autodele, koblinger, bremseskiver, og alle de andre produkter, man har i sin shop. Det er essentielt, at  man har en nogenlunde forståelse af de mekanismer, der ligger til grund for de handlemønstre, der danner datagrundlaget. Her tænker jeg netop på de ting, man tager for givet, men som er kulturelt betinget. Ville vi kunne dechifrere de data, vi ville få.”

“Dernæst var vi bekymrede for om vores analysearbejde var tilstrækkeligt. Vi havde brugt et godt stykke tid på at indhente data fra det tyske konsulat og Danmarks Statistik, så vi følte egentlig, vi var klar. Da det kom til stykket, viste det sig, at vi havde været meget grundige, men hellere det, end det modsatte.”

Hvordan løste I udfordringen?

“Det kom egentlig helt af sig selv. Vi vidste, at vi ikke blot kunne bruge dataene ukritisk, så vi var yderst forbeholdende over for de data, vi fik/får. Lidt efter lidt har vi opnået en fornuftig forståelse af det danske marked. I er meget mindre sofistikeret end frygtet.”

Hvis du skulle give nogle gode råd, hvad skulle det så være?

“Man skal ikke overanalysere. Det er meget mere konstruktivt at komme i gang og lære af sine fejl undervejs. Uanset hvor meget du analyserer og forbereder dig, så vil der altid komme noget uventet op. Vi var i starten låste, fordi vi havde lavet masser af analyser. Da vi løsrev os lidt mere fra disse analyser og planer, så kom der for alvor skred i arbejdet.”

“Dernæst vil mit klare råd være at tænke kreativt. Uanset hvad dine konkurrenter gør på det eksisterende marked, så kan du ikke komme til at få samme markedsposition som dem fra starten. Et eksempel kunne være, at vi prøvede at lave en Youtube kanal. Det har virket rigtigt godt for os, da vi dels har fået rigtigt mange visninger, men også en del trafik til vores hjemmeside.”

Her kan du se en af videoerne om som vi lavede til www.automobildele24.dk: