Som iværksætter er det afgørende, at man tager ansvar. Ikke blot ansvar for virksomheden og medarbejderne, men bestemt også ansvar for omverdenen og naturen. I fællesskab skal vi ændre på vores co2-udslip markant – her kommer du som iværksætter ind i billedet.
Bæredygtighed står højt på den politiske dagsorden, og de bæredygtige virksomheder efterspørges mere og mere blandt forbrugerne. I en rapport fra FDIH fremgår det at bæredygtighed hos 46% af forbrugerne har stor eller nogen betydning. Du skal altså vælge et bæredygtigt perspektiv af din forretning – men hvordan kan du gøre det?
Emma, founder af BærSmykker må siges at være et godt eksempel på en bæredygtig iværksætter. Det bæredygtige perspektiv er tænkt ind i flere, hvis ikke alle, elementer af forretningen – og kunderne er vilde med det! Webshoppen er blot 1 år gammel, men alligevel er den vokset med drastisk hastighed grundet den eksploderende efterspørgsel.
Hos BærSmykker finder man udelukkende bæredygtige smykker, dvs. smykker produceret af genanvendeligt guld og sølv. Der samarbejdes kun med samarbejdespartnere, hvor produktionen foregår under humane arbejdsforhold – det vil sige ingen børn eller gravide kvinder, en fair løn, uddannelse og styr på sikkerheden. Herudover kan man, via sine køb af smykker på shoppen, opsamle point og heraf donere penge til et bæredygtigt formål. Når smykkerne sendes til kunden, så er det i FSC smykkeæsker og bæredygtig emballage fra Jakodan.
Dette viser at man kan tænke bæredygtighed ind flere steder i sin forretningsmodel. Man behøver ikke være en 100% grøn virksomhed fra start, men det er vigtigt og afgørende at have et bæredygtigt take på din virksomhed. Både for din egen samvittigheds skyld, men bestemt også for at vinde flere fordele på det konkurrencedygtige marked.
Steder hvor du, som iværksætter, kan overveje bæredygtighed:
- Samarbejdspartnere
- Produkt
- Konto
- Medarbejdere
- Emballage
- Kantine
- Udstyr
Ideerne er mange, så find din vej og hvad der passer til din iværksætter drøm. Ligegyldig hvad, så vil kunderne elske at du tænker bæredygtigt, for det vil gavne både dem/os og de næste generationer. Reklamer ikke bare med at du er bæredygtig – du skal bestemt også efterleve det.