Johan Peterson har verdens bedste job. Ikke kun ifølge ham selv, men også en lang række af kunder, der trofast vender tilbage gang på gang.
Ifølge Johan giver det et kæmpe kick, når han snakker med euforiske mennesker, der lige har været afsted på en af Johans ture. Johan sælger fodboldrejser og hans historie er et sammensurium af stolthed for godt arbejde, glade kunder, samt en uudslukkelig glæde ved arbejdet. Til dagligt driver han siden Fodboldrejse.nu.
Hvor lang tid har du arbejdet med fodboldrejser?
Jeg startede med at lave fodboldrejser i 2007. Det første marked, jeg fokuserede på, var det svenske. Jeg har selv svensk baggrund, så på mange måder virkede det naturligt. Lige som mange andre start-ups, så var den klassiske historie med, at snebolden skulle skubbes meget, før den begyndte at rulle.
Hvorfor lige fodboldrejser?
Det startede egentligt med, at jeg og nogle fodboldkammerater gerne ville ud og se en fodboldkamp på Europæisk niveau. Vi havde ikke et bestemt hold, vi gerne ville se, så vi forventede, at det ville være enkelt at finde den helt rigtige rejse. Det var i 2006. Den gang var der ikke særligt mange steder online, hvor du kunne finde fodboldrejser, så jeg begyndte at tænke på, at hvis jeg havde haft så mange frustrationer med at finde en eller anden rejse, hvor mange frustrationer må folk så ikke have, når de kiggede efter noget konkret.
Derefter gik det egentligt ret hurtigt med at indse, at det var det her, jeg kunne levere et produkt, som ingen andre har.
Har du selv spillet fodbold?
Ja. Jeg har spillet fodbold siden, jeg var helt lille. Jeg har haft rigtigt mange glæder i forbindelse med fodbold – både på og uden for banen.
I dag træner jeg det hold, hvor mit barn spiller. Det er herligt, for man kan glimtvis se, at den glæde man selv havde/har for spillet, giver de også udtryk for.
Hvad har været det sværeste?
I starten var det hele setuppet med, at det tog lang tid at få kunder nok, til at jeg kunne arbejde med det fuld tid. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at hvis jeg lavede mit setup bedre end mine konkurrenter, så vendte kunderne tilbage. Det kunne være alt fra at ose af overskud, når kunderne ringede. Ofte blev det sådan, at når der var en utilfreds kunde, der ringede ind for at klage eller brokke sig, så kunne jeg vende kunden til en glad kunde, hvis blot jeg gav ham indtrykket af, at jeg havde masser af overskud. Med tiden er dette blevet helt naturligt for mig, og jeg tror, det har hjulpet mig ret godt på vej.
En anden ting, der har givet hovedbrud, er de mange konkurrenter. Det marked, jeg bevæger mig indenfor, er fyldt med mange konkurrenter, der alle sammen (for de flestes vedkommende) er rigtigt dygtige. Det er bestemt ikke let at få en fod inden for denne branche som helt ny. Det eneste, man kan gøre, er at klemme bagdelen sammen og arbejde endnu hårdere på at levere et produkt, som er en lille smule bedre end de andres produkter.
Hvis du skulle give 3 gode råd til andre iværksættere [IKKE om fodboldrejser som branche], hvad skulle det være?
Det første er helt klart, at du skal finde en branche, der interesserer dig. Du kommer til at arbejde ekstremt intenst. Det betyder, at hvis du vælger en branche eller et produkt, som i bund og grund kun er et hvilket som helst produkt, så skal du passe på, at du ikke brænder ud.
Jeg har været ekstremt heldig med, at jeg elsker det, jeg sælger, og jeg får et kick af at få tilbagemeldinger fra mine kunder – uanset om det er godt eller dårligt. Hvis det er godt, så har dine kunder haft en godt oplevelse. Hvis det er dårligt, så har jeg mulighed for at gøre noget bedre, så jeg i den sidste ende kan levere et endnu bedre produkt.
Et andet råd er, sørg for at netværke med andre iværksættere. Det skal selvfølgelig helst ikke være konkurrenter, men andre der er nogenlunde på samme sted som dig selv. På denne måde får du den allerbedste sparring, for de ved nøjagtigt, hvad du kæmper med, og hvilke frustrationer, der skal bearbejdes.
Det sidste råd er, at du skal turde stikke næsen frem. Hvis du følger strømmen som alle de andre, så er der ikke nogen, der husker dig, hvis de overhovedet vælger at benytte dine produkter. Du skal turde være anderledes end dine konkurrenter og sige ting, der er måske er lige på kanten – og måske lidt over. Når du kører den for langt, så lær af det. Lad være med at nøjes med at tænke, at “okay, der gik jeg vist for langt”. Vend i stedet situationen til at tænke, hvad er det præcist, folk tager afstand fra? Kan jeg pakke dette ind i et bedre budskab? Du skal turde lære og turde være mere synlig end dine konkurrenter.
Hvad har du gjort, når det hele har virket umuligt – hvordan kom du videre?
Jeg har forsøgt at forholde mig objektivt og se udfordringen fra et andet perspektiv. Det primære har været at finde grunden til problemet. Jeg sælger ikke nok – hvorfor? Hvilke parametre spiller ind? Hvilke af disse parametre kan jeg påvirke. Har jeg mulighed for at undgår de andre parametre?
Når jeg har været ved at køre sur i det, så har jeg brugt mit netværk. En gang imellem er det skønt at kunne snakke frit fra hjertet til nogen, der kun lytter. De skal ikke løse problemerne for mig – de skal kun lytte. Når du får det ud i det fri, så kan en gang træning og en god nats søvn ofte klare resten.