Stress

7 gode råd til at håndtere stress

Stress i erhvervslivet

Stress i erhvervslivet

De fleste erhvervsfolk kender til en travl hverdag, der er præget af stramme tidsplaner, tidlige morgener og sene aftenener. Det er ofte bagsiden af medaljen for et liv inden for toppen i dansk erhvervsliv, som oftest bliver glemt af den brede befolkning. Det kan være svært at få familielivet i det private og karrieren til at hænge sammen, og det kan medføre at kroppen til sidst siger fra.

 

Derfor er karriereråd om stress lige så vigtigt, som hvordan du kan optimere din virksomhed, lave et større afkast eller være en god leder. For hvis ikke du fungerer og er udbrændt, hvordan kan du så lede dine ansatte, være en god medarbejder eller opnå den succes du gerne vil. Det kan hurtigt blive en stor omkostning for en virksomhed, hvis alle deres ansatte går ned med stress.

 

Stress er en af de største karrieredræbere og flere succesfulde erhvervsfolk har igennem tiden understreget, hvor vigtigt det er ikke at ignorere det. Så læs med hvis du vil undgå at falde i fælden.

 

Sådan genkender du stress

Stress er for mange overset før det er for sent. Folk erkender ikke symptomerne, der for mange i starten kan dulmes med en Panodil eller to. Dog kan stress i en længere periode medføre, at man kan blive alvorligt syg, og så er det svært at komme tilbage på sporet i samme gear.

 

Symptomerne på stress er ofte hjertebanken, uro, glemsomhed, søvnløse nætter, hovedpine, træthed, trykken for brystet, manglende koncentration, ingen energi, kortere lunte og en generel utilpashed. Dette sker da der ved stress udløses stresshormoner i vores krop, som gør, at vi er i stand til at fungere anderledes både fysisk og psykisk.

 

Kroppen bliver kortvarig bedre, da vi bliver bedre til at fokusere, vores sanser skærpes og vores immunforsvar styrkes. Dette var meget smart i gamle dage, da vi skulle flygte fra løven på savannen. Dog giver langvarig stress som erhvervsfolk tit oplever i deres karriere modsatte effekt. Hjernen begynder nu lige så stille at lukke ned, og det resulterer i at vi begynder at glemme ting og miste overblikket. Dette er også grunden til at man under en periode med stress i sit liv, har svært ved at huske ting.

Læs mere om stress her

Stress i erhvervslivet

7 gode råd til at håndtere stress

 

  1. Lad vær med at ignorere stress symptomer
    Det er vigtigt at lytte til kroppen, og har du over en længere tidsperiode oplevet nogle af de førnævnte symptomer på stress, er det på tide at geare ned.

 

  1. Erkend stressen
    Stress er igennem mange år blevet tabuiseret, og flere har en ide om, at det stadigvæk ikke er en rigtig sygdom. Flere virksomheder og organisationer i dagens Danmark er dog blevet klar over hvor voldsomme mén langvarig stress kan føre med sig. Derfor er det sundt overfor sig selv at erkende, at man er blevet ramt af stress, og man derved bliver nødt til at tage tingene i et andet tempo, end man er vant til. Jo før man erkender stressen, jo tidligere kan man begynde at justere ens livstil.

 

  1. Sluk mobilen
    De fleste af os har en tendens til at kigge på mobilen som det første når vi står op, og igen inden vi går i seng. Vi har banken, eboks, nemid, aktiekurser, sociale medier, tilbudsaviser, streaming tjenester, vejrudsigter og navigation lige ved hånden. Vi bliver konstant bombarderet med nyheder og kan hele tiden holde øje med hvad vores venner og kollegaer laver. Dette kan stresse hjernen unødvendigt og det kan derfor være en god ide at lægge mobilen fra sig i ny og næ og gå offline.

 

  1. Gear ned og start langsomt op igen
    Er du blevet ramt af stress, er det vigtigt ikke at blive ved med at køre i samme tempo. Her skal man ned i tempo, hvilket kan gøres ved at lave nogle faste rutiner i sin hverdag med få punkter på dagsordenen. Efter man føler at man er ved at være oven på igen, er det væsentlige at starte langsomt op igen. Kaster man sig for hurtigt ud i for mange opgaver, kan man hurtigt få tilbagefald.

 

  1. Lær at sige nej
    Det kan være svært at sige nej til arrangementer, aftaler, opgaver på arbejdet, vennerne osv. Dog er det alfa omega at kende sine egne grænser og derved respektere sig selv. Det nytter ikke noget at ”please” alle andre, hvis man i sidste ende ikke selv kan hænge sammen.

 

  1. Vær taknemlig
    Værdsættelse af ting man er taknemlig for, har vist at sænke stresshormonet kortisol. Skriv hver dag 3 ting ned, som du er taknemlig for. Det kan være så enkle ting såsom ” I dag er jeg taknemlig for at solen skinnede” eller ” i dag er jeg taknemlig for at der var en bil der holdte tilbage for mig i et fodgængerfelt”. Mere kompliceret behøver det ikke at være.

 

  1. Dyrk motion
    At dyrke motion kan være en god ide hvis er er stresset. Det kan hjælpe med at lede tankerne hen på andre ting end arbejde osv. Dog fraråder man intens træning der stresser kroppen unødvendigt. Men især sport som yoga, dans og gåture i naturen anbefales. Du kan via dette link læse mere om hvad træning gør ved kroppen. 

 

 

Kontakt altid egen læge, hvis symptomerne er længervarende.