Fra kjolesælger til opfinder og iværksætter

Iværksætteri er en drøm for mange, i starten er den fuld af brainstorming, og gode ideer, det kan slet ikke gå hurtigt nok. For Rikke Renberg som er vant til at sælge kjoler, fik en god ide – en ide hun ikke kunne lade gå til spilde.

Rikke manglede et produkt på markedet, som kunne få brude til at få en pletfri dag.
Mange brude har prøvet at stå i den situation, de har deres drømmekjole på, og lige pludselig er der en plet på brudekjolen, en plet der ikke lige går af igen.

Rikke begyndte at afprøve forskellige muligheder for at få pletter til at gå væk på henholdsvis brudekjoler, konfirmationskjoler, samt gallakjoler.

Rikkes rejse til iværksætterdrømmen gik op, varede et år. Rikke undersøgte alt fra hvad skal den hedde? Hvor og hvordan skulle det sælges? Hvad med emballage? Lovgivning omkring kemikalier, emballage, patent osv.? Spørgsmålene var mange… Rejsen var begyndt.

Rejsen startede med at finde en samarbejdspartner, som kunne levere et forholdsvist lille antal flakser til produktet. 25.000 stk. Var for stor en mundfuld, hvad nu hvis produktet ikke blev en succes? Efter lidt søgen og held fandt Rikke en samarbejdspartner der kunne nøjes med 6000 flasker i første omgang.

Nu er vi i gang, produktet er lavet og nu skal det ”bare” ud til forbrugeren. Denne rejse var ikke så let som den kan lyde. Der for kommer der nu 3 gode råd til at få langeret dit nye produkt.

  1. Mit produkt blev hurtigt forbundet men utroværdigt, folk tænkte, nå her er endnu en fup pletfjerner, som helt sikkert ikke virker. Det svar UTROLIGT frustrerende. Hvordan skulle jeg omvende dem til at se hvilket fantastisk produkt det her faktisk er?  Løsning blev gratis prøver til mellemhandlere af produktet. Der blev uddelt gratis prøver, som jeg stillede garanti for ikke ville skuffe dem. Efter kunderne selv så de gode resultater, begyndte ordnerne at klikke ind. YES, nu køre det bare og det skal nok blive en succes, men der er lige et par step endnu….
  2. Nu var det danske markedet begyndt at blive etableret, men jeg ville egentlig også gerne have mit produkt ud over de danske landegrænser. Jeg tog derfor til England på en stor messe, her var fordommene mange, en lyshåret lille kvinde, som havde opfundet et produkt? Det måtte være fup, hvad kan det som andre ikke allerede har fundet på?

Det krævede mere end sådan lige at omvende de englændere… Skuffet drog Rikke hjem til Danmark igen, med en følelse af uretfærdighed.

  • Lave en hjemmeside, en hjemmeside lyder enkelt, men når man ikke selv har den store erfaring med dette, må man enten tage skeen i egen hånd og forsøge sig selv (Den billige løsning) Eller man må finde nogle der har forstand på at lave en hjemmeside (den dyre løsning). Det er selvfølgelig op til en selv, hvad man har mod på og hvad der fungerer bedst for en selv.

Dette var en kort tur rundt om Rikkes rejse, om at blive iværksætter.